XIX Tatrzańskie Forum Gospodarcze

XIX Tatrzańskie Forum Gospodarcze odbyło się 23  listopada 2017 roku w Hotelu**** Belvedere w Zakopanem. Uczestniczyło w nim ponad 110 osób. Byli wśród nich podhalańscy przedsiębiorcy, przedstawiciele samorządów, działacze społeczni i aktywiści, dziennikarze i przedstawiciele mediów oraz mieszkańcy Zakopanego i okolicy.
Forum zostało zorganizowane przez Tatrzańską Izbę Gospodarczą w partnerstwie z Małopolską Agencją Rozwoju Regionalnego, Credit Agricole Bank Polska S.A. oraz Krakowskim Alarmem Smogowym.

TURYSTYKA - i co dalej?
Część I otworzył raport dotyczący ruchu turystycznego na Podhalu w latach 2016-2017, który zaprezentował Andrzej Gut Mostowy - Członek Zarządu Małopolskiej Organizacji Turystycznej oraz Członek Zarządu Tatrzańskiej Izby Gospodarczej. Raport został opracowany na podstawie danych z badania ruchu turystycznego w województwie małopolskim.

Podsumowanie raportu:

  • najliczniejsza grupa odwiedzających Podhale to osoby w wieku 36-45 lat
  • niemal ¾ przyjezdnych to osoby aktywne zawodowo, ponad połowa ma wykształcenie wyższe
  • ½ odwiedzających krajowych przyjeżdża z Małopolski, Mazowsza i Śląska
  • odwiedzający zagraniczni to najczęściej rezydenci Wielkiej Brytanii, Słowacji i Niemiec
  • głównymi motywacjami odwiedzających są: wypoczynek, turystyka aktywna i zwiedzanie zabytków
  • najpopularniejszym środkiem transportu na Podhale jest samochód
  • przyjezdni nadal najczęściej korzystają z noclegów w kwaterach prywatnych
  • jakość oferty turystycznej Podhala oceniona bardzo wysoko
  • za największe wady Podhala jako regionu turystycznego podróżni uważają-   zły stan dróg i korki, smog oraz tłok

Porównanie wyników badań ruchu turystycznego 2016/2017:

  • poprawa sytuacji finansowej osób odwiedzających Podhale
  • znaczący wzrost udziału mieszkańców województwa małopolskiego w ogólnej liczbie odwiedzających Podhale
  • wzrost wskaźnika przyjeżdżających z dziećmi
  • wzrost częstotliwości noclegów w hotelach i pensjonatach
  • wzrost częstotliwość wykorzystania infrastruktury narciarskiej
  • wyższa ocena atrakcyjności miejscowości na terenie Podhala oraz poziomu satysfakcji z pobytu na Podhalu

Marketing w turystyce omówiła prof. dr hab. Agata Niemczyk z Katedry Turystyki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Był to nie tylko szczególny wykład ale również kompendium wiedzy przydatnej każdemu przedsiębiorcy i pracownikowi branży turystycznej. Dowiedzieliśmy się między innymi, że choć klasyczna koncepcja marketingowa 4P (price, product, placement, promotion) wciąż przyciąga klientów, to dopiero nowoczesne podejście 5I (identyfikacja, indywidualizacja, interakcja, integracja, integralność) pozwala na tworzenie, rozwijanie i utrzymywanie pozytywnych relacji z odbiorcami oferty. A co najważniejsze - w branży turystycznej należy skupić się na sprzedaży doświadczeń, przeżyć i wrażeń, a sprzedaż konkretnych dóbr czy usług to kwestia drugorzędna.
 
Zagadnieniem marketingu w mediach społecznościowych zajął się Aleksander Wasilewski z Agencji AWmedia. Opowiedział kim jest i czego oczekuje turysta w social media, omówił podstawowe błędy popełniane przez wielu zarządzających stronami na Facebooku, wskazał kierunki zmian i rozwoju. Zaznaczył też, że dobrze przygotowana promocja w portalach społecznościowych (np. Facebook, Instagram) daje obecnie większe korzyści niż reklama tradycyjna.

Efekt WOW zapewnił Credit Agricole Bank Polska S.A.  - jeden z Partnerów TFG. Poznaliśmy sposoby na budowanie pozytywnych i długotrwałych relacji z klientem, oryginalne pomysły na nietypowe wydarzenia i akcje promocyjne oraz tajniki bankowej obsługi klienta. Profesjonalną wiedzę oraz pozytywne emocje przekazali: Monika Kozoduj - Manager ds. zarządzania relacją z Klientem, Monika Petryna - Specjalista ds. zarządzania relacją z  Klientem, Rafał Trojanowski - Manager Wsparcia Sprzedaży oraz Renata Szlachtowska-Dutkiewicz - Doradca Klienta Biznesowego.


CZYSTE POWIETRZE – produkt turystyczny Zakopanego
Część II rozpoczęliśmy od wyjaśnienia prawnych aspektów Uchwały Antysmogowej dla Województwa Małopolskiego, którymi zajęła się adwokat Ines Bielańska.

Jolanta Sitarz Wójcicka reprezentująca Podhalański Alarm Smogowy wyjaśniła czym jest smog, skąd się bierze i jak z nim walczyć. A przed negatywnym wpływem smogu na zdrowie przestrzegała lek. med. Lidia Kołodziej z Nowotarskiego Alarmu Smogowego.
Krzysztof Olszak z Zagłębiowskiego Alarmu Smogowego mówił o towarze luksusowym jakim stało się czyste powietrze.
Eksperci zwrócili uwagę na wypowiedzi i informacje pojawiające się w Internecie (artykuły, fora, social media) na temat złego stanu powietrza w Małopolsce i na Podhalu – zdarzają się wręcz komentarze odradzające przyjazd z powodu smogu, co może stanowić zagrożenie dla branży turystycznej.

Następnie Prezes Tatrzańskiej Izby Gospodarczej Agata Wojtowicz zaprezentowała „Raport działań antysmogowych w powiecie nowotarskim i tatrzańskim” podkreślając, że choć walka ze smogiem to zadanie samorządu, to bez wsparcia społecznego i właściwej postawy mieszkańców żaden samorząd nie ma szansy jej wygrać. Powietrze nie zna granic i tylko wspólne działania wszystkich gmin i mieszkańców Podhala mogą przynieść oczekiwany efekt.

Prezes TIG przedstawiła także nowy projekt Tatrzańskiej Izby Gospodarczej pt. „Eko Challenger”, którego celem jest integracja, edukacja, przepływ informacji, kreowanie proekologicznych i prozdrowotnych postaw oraz motywowanie do działań wpływających pozytywnie na środowisko.
Izba w ramach projektu zorganizuje w marcu przyszłego roku  pierwsze w Polsce spotkanie blogerów, dziennikarzy, przedstawicieli środowisk zajmujących się głównie środowiskiem naturalnym, ekoturystyką, zdrowiem i ekolifestyle'm, które poświęcone będzie tematyce zrównoważonego rozwoju, minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko, ochronie przyrody i zasobów naturalnych oraz ekologicznemu stylowi życia, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki smogu i rozwiązań służących poprawie jakości powietrza.
Projekt Eko Challenger dofinansowany jest ze środków Programu Life Unii Europejskiej, w ramach Projektu Zintegrowanego Life „Wdrażanie programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze” oraz przez Tatrzańską Izbę Gospodarczą. Grant z projektu Nasze Powietrze Krakowskiego Alarmu Smogowego.

Forum zakończyło podsumowanie zrealizowanego projektu ECO Zakopane – Ekologiczna Certyfikacja Obiektów oraz prezentacja 3 wybranych certyfikowanych ekologicznych obiektów noclegowych. Tadeusz Kudłacik - właściciel Willi Dewajtis opowiedział o światowych eko rozwiązaniach stosowanych w niewielkiej drewnianej zakopiańskiej willi. Karol Wagner – dyrektor Pensjonatu*** Sośnica pokazał ekonomiczne aspekty ekologii, a Joanna Łazarczyk – Dyrektor ds. marketingu w Hotelu*** Mercure Zakopane Kasprowy pokazała w jaki sposób duży, kultowy obiekt może być eko odpowiedzialny.