XV Tatrzańskie Forum Gospodarcze i 20 lat TIG


22 listopada 2013 w Hotelu**** Belvedere w Zakopanem podczas XV Tatrzańskiego Forum Gospodarczego Tatrzańska Izba Gospodarcza świętowała 20 rocznicę powstania.

W pierwszej części spotkania odbyła się uroczysta akademia poświęcona jubileuszowi 20 lecia TIG. Prezes Agata Wojtowicz, Wiceprezes Czesław Ślimak i były Prezes Andrzej Kawecki opowiedzieli o powstaniu Izby i jej historii oraz o działalności, inicjatywach i osiągnięciach aż do dnia dzisiejszego. Z okazji jubileuszu przyznano szczególne wyróżnienia i statuetki wybranym Członkom Izby.

logo tig optW kategorii FIRMA DWUDZIESTOLECIA statuetki otrzymali:
Grupa TRIP Sp. z o.o., Polskie Koleje Linowe S.A. oraz Zako Rent s.c.,
wyróżnienie przyznano firmie Fachbud s. c.

W kategorii OSOBOWOŚĆ-MENADŻER statuetki odebrali:
Andrzej Kawecki, Czesław Ślimak i Tomasz Węglarczyk.

Statuetki za DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNĄ otrzymali:
Anna Gąsiorowska, Agata Wojtowicz i Andrzej Choroba.

Wyróżnieni zostali też HONOROWI CZŁONKOWIE Tatrzańskiej Izby
Gospodarczej:
Andrzej Kawecki i Andrzej Laszczyk.

Przedstawiciele Zarządu Tatrzańskiej Izby Gospodarczej przyjęli gratulacje od zaprzyjaźnionych instytucji, firm i osób związanych z działalnością TIG. Dalsza część Forum została podzielona na dwa bloki tematyczne.

SAMORZĄD GOSPODARCZY – wyzwania przyszłości

Róża Thun
, Posłanka do Parlamentu Europejskiego, opowiedziała o „Roli samorządu gospodarczego z perspektywy Parlamentu Europejskiego”. Przede wszystkim apelowała o przekazywanie informacji, skarg i opinii od przedsiębiorców oraz środowisk i stowarzyszeń gospodarczych - takich danych niestety brakuje, a Parlament Europejski pracuje jedynie nad zagadnieniami i tematami, które są mu przekazywane. Wspomniała, że Polska ma najsłabszy lobbing ze wszystkich krajów - brakuje osób, które promują nasz kraj, mówią o nim i zachęcają podejmowania inicjatyw na rzecz Polski. Zachęcała przedsiębiorców o przekazywanie jej informacji na temat tego czego chcą i potrzebują oraz jakie napotykają przeszkody i problemy - zapewniała, że zajmie się wszystkimi sygnałami, które otrzyma i przedstawi je Parlamentowi Europejskiemu, który będzie mógł rozpocząć prace nad przekazanymi zagadnieniami i tematami. Podkreśliła ogromne znaczenie współpracy i wspólnych działań i zachęcała do zrzeszania się w organizacjach - struktura daje siłę, mocną reprezentację i jest zdecydowanie skuteczniejsza w działaniu niż pojedynczy przedsiębiorcy.

Piotr Dyrek
, Główny Specjalista ds. Przedsiębiorczości  w Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, przedstawił prezentację „Polityka regionalna a samorząd gospodarczy”. Zaprezentował MARR oraz jej działania w zakresie wielokierunkowego rozwoju regionu. Opowiedział o Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020, Małopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym  na lata 2014-2020 oraz o projektach złożonych przez MARR w ramach Banku Projektów Regionalnych na lata 2013-2020. Omówił również oferowane przez Agencję instrumenty wspierania przedsiębiorców.  

Czesław Ślimak
, Wiceprezes Prezes Tatrzańskiej Izby Gospodarczej, zaprezentował „Rolę samorządu gospodarczego w warunkach lokalnych”. Opowiedział o przedsiębiorczości i czynnikach, które ją kształtują. Przedstawił działania, inicjatywy i projekty Tatrzańskiej Izby Gospodarczej realizowane na rzecz przedsiębiorców (zrzeszonych i nie zrzeszonych) oraz miejscowej społeczności. Zaprezentował również role, jakie powinien spełniać samorząd lokalny i pokazał zależność pomiędzy rozwojem przedsiębiorczości a rozwojem lokalnym.

PARK KULTUROWY – szansa na reaktywację Zakopanego

Agata Wojtowicz
, Prezes Tatrzańskiej Izby Gospodarczej, opowiedziała o pilnej potrzebie uporządkowania i reaktywowania Zakopanego. Zaprezentowała dotychczasowe staraniach TIG dotyczące utworzenia Parku Kulturowego Krupówki oraz poinformowała o pracach nad uchwałą jakie obecnie prowadzi Urząd Miasta Zakopane.

Konrad Myślik, specjalista w dziedzinie marketingu miejskiego i PR, mówił o tym jak dobrze kształtować przestrzeń publiczną, pokazywał złe i dobre przykłady takich działań. Opowiadał o tym w jaki sposób przestrzeń wokół nas wpływa na nasze samopoczucie i ile zależy od tego co w tej przestrzeni się znajduje. Zaprezentował przykłady nieskutecznych reklam, które zamiast sprzedać produkt szpecą miasto i szkodzą jego mieszkańcom. Pokazywał jaka reklama (szyld, baner, tablica, plakat itp.) jest skuteczna, a jaka nie i przekonywał, że porządek w przestrzeni publicznej wcale nie szkodzi przedsiębiorcom.

Anna Włodarczyk, Koordynator Zespołu Kontrolnego ds. Parku Kulturowego Stare Miasto Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego UM Krakowa, szczegółowo opisała działania, które należy podjąć przed, w trakcie i po podjęciu uchwały wprowadzającej park kulturowy. Mówiła nie tylko o trudnościach i przeszkodach jakich należy się spodziewać, ale także o sukcesach i satysfakcji jakie daje zlikwidowanie chaosu reklamowego z miejskich ulic i budynków. Przedstawiła też statystyki świadczące o skuteczności przepisów, jakie wprowadziła w Karakowie uchwała o Parku Kulturowym Stare Miasto.

Dawid Hajok
, Członek Zarządu Fundacji Aktywnych Obywateli im. Józefa Dietla, apelował przede wszystkim do mediów i lokalnych liderów opinii publicznej o podejmowanie inicjatyw na rzecz parku kulturowego - tłumaczenia, wyjaśnianie, przekonywanie do nowych przepisów, które będą miały pozytywne skutki dla wszystkich - mieszkańców, turystów i przedsiębiorców. Park Kulturowy Krupówki będzie doskonałym rozwiązaniem tylko wtedy, kiedy ludzie zrozumieją jego mechanizmy i przekonają się, że nie będzie on szkodził ich interesom, ale przeciwnie - wprowadzi jasne zasady, które ułatwią reklamowanie produktów i usług oraz sprawią, że firmy będą lepiej widoczne a ich oferty bardziej zrozumiałe.  

Piotr Manowiecki
ze Stowarzyszenia Miasto Moje A W Nim pokazał włoskie przykłady doskonałych rozwiązań dotyczących kształtowania publicznej przestrzeni, tworzenia i umieszczania reklam oraz budowania systemu informacji miejskiej. Skontrastował je z przykładami chaosu panującego w Zakopanem, przypomniał o wyróżnieniu Willi Poraj w konkursie na Miastoszpeciciela, przytoczył też bardzo złe opinie na temat jakości Zakopanego, od których roi się w internecie i innych mediach. Na koniec zaprosił wszystkich do poparcia prezydenckiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu i zachęcił do wysyłania do posłów specjalnych pocztówek przygotowanych przez Stowarzyszenie Miasto Moje A W Nim z apelem o działania zmierzające do uporzadkowania miast, zlikwidowania reklamowego chaosu i ochrony krajobrazu.

Na koniec spotkania wszyscy zaproszeni zostali do dyskusji.
Więcej na temat działań Tatrzańskiej Izby Gospodarczej oraz spotkań dotyczących Parku Kulturowego Krupówki i walki z chaosem reklamowym znajdą Państwo tutaj:
PARK KULTUROWY - spotkanie z ekspertami
PARK KULTUROWY - porządkujemy Zakopane
Co Zakopane traci przez wszechobecne reklamy
Park Kulturowy Krupówki - posprzątajmy salon Zakopanego z chińszczyzny i reklam

Dziękujemy wszystkim za udział i zapraszamy na przszłoroczne XVI Tatrzańskie Forum Gospodarcze.

Zdjęcia: Kronos Media


Joomla SEO by AceSEF