11/2017 NEWSLETTER TIG (listopad)

7 listopada
STANOWISKO IZBY W SPRAWIE GRUPY TRIP
Tatrzańska Izba Gospodarcza wystosowała do Telewizji Polsat, Redakcji Polsat News, Superstacji, Redakcji Tygodnika Wprost, Krajowej Rada Radiofonii i Telewizji, Burmistrza Miasta Zakopane Leszka Doruli oraz Redakcji Tygodnika Podhalańskiego pismo o następującej treści:

„W związku z trwającą  od wielu tygodni w telewizjach Polsat, Polsat New, Superstacji oraz Tygodniku Wprost medialną nagonką na Małgorzatę Chechlińską wyrażamy dezaprobatę i sprzeciw wobec takiej formy rozstrzygania sporów gospodarczych.

Nietrudno zauważyć tendencyjne i jednostronne przedstawienie sprawy. Nie znamy szczegółów konfliktu ale niepokojące dla środowiska gospodarczego jest zaoczne wydawanie wyroków. To standardy nieznane dotychczas. Z całej sprawy jednoznacznie wynika, że niektóre media chcą  w swoich osądach wyręczyć powołane do tego organy państwowe (sąd, prokuraturę, policję ).
Rozgrywający się na naszych oczach spektakl medialny jest zagrożeniem dla praworządności i podważa zasady obiektywizmu oraz równego traktowania podmiotów sporu. Tak jednostronny przekaz wzbudza w środowisku gospodarczym Zakopanego zdziwienie, w szczególności gdy jest on kreowany głównie przez jedną ze stron sporu.
W środowisku gospodarczym Małgorzata Chechlińska znana jest nie tylko jako wyróżniający się przedsiębiorca ale także jako osoba zaangażowana w działania  społeczne i charytatywne. Prowadzona przez nią firma Trip jest jednym z członków założycieli w 1993 roku Tatrzańskiej Izby Gospodarczej.
Przez lata swojej działalności Pani Małgorzata Chechlińska dała się poznać jako osoba, której zależy na rozwoju turystycznym Podhala. To ona była jednym z prekursorów zmian w turystyce pod Tatrami, wyznaczała nowe trendy i kierunki. Jest nam również znana  jako dobry pracodawca. Na przestrzeni lat była wyróżniana wieloma nagrodami w tym: Globus za najlepszą ofertę turystyczną, Malwa, Odys, Top Hotel, Krakowski Dukat, Przedsiębiorstwo Fair Play, Polskie Godło Promocyjne Teraz Polska.
Stała się także wzorem działań na rzecz społeczności lokalnej, organizując, wspierając i inicjując wiele akcji charytatywnych, między innymi:  Wierchowe Spotkania Niepełnosprawnych Dzieci z Fundacji Andrzeja Brandstaettera „Pro Artis”, Dzień Babci i Dziadka, Letnią szkołę dla ciekawskich „Żyj z pasją”, coroczne warsztaty łódzkiego teatru LOGOS, wsparcie dla Teatru im. Stanisława Witkacego w Zakopanem, Stowarzyszenia Artystycznego Belvedere Art Project oraz Zespołu Regle z Poronina i wiele innych.   

Tatrzańska Izba Gospodarcza apeluje o wstrzymanie się przed wydawaniem wyroków do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez niezawisłe sądy.”

15 listopada
Targi HORECA – GASTROFOOD – ENOEXPO
Tatrzańska Izba Gospodarcza i Targi w Krakowie Sp. z o.o. wspólnie zorganizowały wyjazd do Krakowa na hotelarsko-gastronomiczno-winiarskie, które odbyły się w hali Kraków EXPO. Zaprosiliśmy przedstawicieli branży hotelarskiej, gastronomicznej i turystycznej (hotele, pensjonaty, pozostałe obiekty noclegowe, restauracje, kawiarnie, bary i inne). Wyjazd był całkowicie BEZPŁATNY i wzięło w nim udział 25 osób.
 
Program wizyty obejmował:
•    zwiedzanie targów i spotkania branżowe
•    pokaz kulinarny Aleksandra Barona szefa kuchni restauracji Solec 44 z Warszawy
•    specjalna degustacja i warsztaty Masterclass niedostępnych roczników wina
•    lunch
•    przyjęcie urodzinowe z okazji jubileuszu 25-lecia Targów Horeca - koncert orkiestry Wieniawa “Wirtuozi od Kuchni”, z live cooking Piotra Ślusarza (Top Chef) i Dawida Makurata (cukiernik UMAM) oraz koktail

23 listopada
XIX TATRZAŃSKIE FORUM GOSPODARCZE
Tegoroczne forum odbyło się w Hotelu**** Belvedere w Zakopanem. Uczestniczyło w nim ponad 110 osób. Byli wśród nich podhalańscy przedsiębiorcy, przedstawiciele samorządów, działacze społeczni i aktywiści, dziennikarze i przedstawiciele mediów oraz mieszkańcy Zakopanego i okolicy. Forum zostało zorganizowane przez Tatrzańską Izbę Gospodarczą w partnerstwie z Małopolską Agencją Rozwoju Regionalnego, Credit Agricole Bank Polska S.A. oraz Krakowskim Alarmem Smogowym.

Część I forum zatytułowaną „TURYSTYKA - i co dalej?” otworzył raport dotyczący ruchu turystycznego na Podhalu w latach 2016-2017, który zaprezentował Andrzej Gut Mostowy - Członek Zarządu Małopolskiej Organizacji Turystycznej oraz Członek Zarządu Tatrzańskiej Izby Gospodarczej. Raport został opracowany na podstawie danych z badania ruchu turystycznego w województwie małopolskim.
Podsumowanie raportu:
•    najliczniejsza grupa odwiedzających Podhale to osoby w wieku 36-45 lat
•    niemal ¾ przyjezdnych to osoby aktywne zawodowo, ponad połowa ma wykształcenie wyższe
•    ½ odwiedzających krajowych przyjeżdża z Małopolski, Mazowsza i Śląska
•    odwiedzający zagraniczni to najczęściej rezydenci Wielkiej Brytanii, Słowacji i Niemiec
•    głównymi motywacjami odwiedzających są: wypoczynek, turystyka aktywna i zwiedzanie zabytków
•    najpopularniejszym środkiem transportu na Podhale jest samochód
•    przyjezdni nadal najczęściej korzystają z noclegów w kwaterach prywatnych
•    jakość oferty turystycznej Podhala oceniona bardzo wysoko
•    za największe wady Podhala jako regionu turystycznego podróżni uważają zły stan dróg i korki, smog oraz tłok

Porównanie wyników badań ruchu turystycznego 2016/2017:
•    poprawa sytuacji finansowej osób odwiedzających Podhale
•    znaczący wzrost udziału mieszkańców województwa małopolskiego w ogólnej liczbie odwiedzających Podhale
•    wzrost wskaźnika przyjeżdżających z dziećmi
•    wzrost częstotliwości noclegów w hotelach i pensjonatach
•    wzrost częstotliwość wykorzystania infrastruktury narciarskiej
•    wyższa ocena atrakcyjności miejscowości na terenie Podhala oraz poziomu satysfakcji z pobytu na Podhalu

Marketing w turystyce omówiła prof. dr hab. Agata Niemczyk z Katedry Turystyki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Był to nie tylko szczególny wykład ale również kompendium wiedzy przydatnej każdemu przedsiębiorcy i pracownikowi branży turystycznej. Dowiedzieliśmy się między innymi, że choć klasyczna koncepcja marketingowa 4P (price, product, placement, promotion) wciąż przyciąga klientów, to dopiero nowoczesne podejście 5I (identyfikacja, indywidualizacja, interakcja, integracja, integralność) pozwala na tworzenie, rozwijanie i utrzymywanie pozytywnych relacji z odbiorcami oferty. A co najważniejsze - w branży turystycznej należy skupić się na sprzedaży doświadczeń, przeżyć i wrażeń, a sprzedaż konkretnych dóbr czy usług to kwestia drugorzędna.
 Zagadnieniem marketingu w mediach społecznościowych zajął się Aleksander Wasilewski z Agencji AWmedia. Opowiedział kim jest i czego oczekuje turysta w social media, omówił podstawowe błędy popełniane przez wielu zarządzających stronami na Facebooku, wskazał kierunki zmian i rozwoju. Zaznaczył też, że dobrze przygotowana promocja w portalach społecznościowych (np. Facebook, Instagram) daje obecnie większe korzyści niż reklama tradycyjna.
Efekt WOW zapewnił Credit Agricole Bank Polska S.A.  - jeden z Partnerów TFG. Poznaliśmy sposoby na budowanie pozytywnych i długotrwałych relacji z klientem, oryginalne pomysły na nietypowe wydarzenia i akcje promocyjne oraz tajniki bankowej obsługi klienta.
Profesjonalną wiedzę oraz pozytywne emocje przekazali: Monika Kozoduj - Manager ds. zarządzania relacją z Klientem, Monika Petryna - Specjalista ds. zarządzania relacją z  Klientem, Rafał Trojanowski - Manager Wsparcia Sprzedaży oraz Renata Szlachtowska-Dutkiewicz - Doradca Klienta Biznesowego.

Część II forum pt. „CZYSTE POWIETRZE – produkt turystyczny Zakopanego” rozpoczęliśmy od wyjaśnienia prawnych aspektów Uchwały Antysmogowej dla Województwa Małopolskiego, którymi zajęła się adwokat Ines Bielańska.
Jolanta Sitarz Wójcicka reprezentująca Podhalański Alarm Smogowy wyjaśniła czym jest smog, skąd się bierze i jak z nim walczyć. A przed negatywnym wpływem smogu na zdrowie przestrzegała lek. med. Lidia Kołodziej z Nowotarskiego Alarmu Smogowego.
Krzysztof Olszak z Zagłębiowskiego Alarmu Smogowego mówił o towarze luksusowym jakim stało się czyste powietrze.
Eksperci zwrócili uwagę na wypowiedzi i informacje pojawiające się w Internecie (artykuły, fora, social media) na temat złego stanu powietrza w Małopolsce i na Podhalu – zdarzają się wręcz komentarze odradzające przyjazd z powodu smogu, co może stanowić zagrożenie dla branży turystycznej.
Następnie Prezes Tatrzańskiej Izby Gospodarczej Agata Wojtowicz zaprezentowała „Raport działań antysmogowych w powiecie nowotarskim i tatrzańskim” podkreślając, że choć walka ze smogiem to zadanie samorządu, to bez wsparcia społecznego i właściwej postawy mieszkańców żaden samorząd nie ma szansy jej wygrać. Powietrze nie zna granic i tylko wspólne działania wszystkich gmin i mieszkańców Podhala mogą przynieść oczekiwany efekt.
Prezes TIG przedstawiła także nowy projekt Tatrzańskiej Izby Gospodarczej pt. „Eko Challenger”, którego celem jest integracja, edukacja, przepływ informacji, kreowanie proekologicznych i prozdrowotnych postaw oraz motywowanie do działań wpływających pozytywnie na środowisko.
Izba w ramach projektu zorganizuje w marcu przyszłego roku  pierwsze w Polsce spotkanie blogerów, dziennikarzy, przedstawicieli środowisk zajmujących się głównie środowiskiem naturalnym, ekoturystyką, zdrowiem i ekolifestyle'm, które poświęcone będzie tematyce zrównoważonego rozwoju, minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko, ochronie przyrody i zasobów naturalnych oraz ekologicznemu stylowi życia, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki smogu i rozwiązań służących poprawie jakości powietrza.
Projekt Eko Challenger dofinansowany jest ze środków Programu Life Unii Europejskiej, w ramach Projektu Zintegrowanego Life „Wdrażanie programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze” oraz przez Tatrzańską Izbę Gospodarczą. Grant z projektu Nasze Powietrze Krakowskiego Alarmu Smogowego.
Forum zakończyło podsumowanie zrealizowanego projektu ECO Zakopane – Ekologiczna Certyfikacja Obiektów oraz prezentacja 3 wybranych certyfikowanych ekologicznych obiektów noclegowych. Tadeusz Kudłacik - właściciel Willi Dewajtis opowiedział o światowych eko rozwiązaniach stosowanych w niewielkiej drewnianej zakopiańskiej willi. Karol Wagner – dyrektor Pensjonatu*** Sośnica pokazał ekonomiczne aspekty ekologii, a Joanna Łazarczyk – Dyrektor ds. marketingu w Hotelu*** Mercure Zakopane Kasprowy pokazała w jaki sposób duży, kultowy obiekt może być eko odpowiedzialny.

Dziękujemy wszystkim za udział i zapraszamy za rok na jubileuszowe XX Tatrzańskie Forum Gospodarcze.
Joomla SEO by AceSEF